lördag 11 september 2010

10 September 2010 Sightseeing och shopping

10 september.

Har vaknat och då var Nattis redan vaken, alla andra sov. Morgonpigg eller vad det nu är. Många fixade sig och Martin med J&H plus Bella fixade frukost. Själv skrev jag dagbok och fixade in lite kort på bloggen. Vi åt en härlig frukost med ägg och givetvis bagels. Sen gick vi ner längs med Central park och förbi Columus circel

och ner till Time Square. Där köpte vi biljetter till hop-on-hop-off bussar. Vi tog turen downtown som tar oss längst ner på Manhattan genom de flesta stadsdelarn av södra Manhattan. Vi hörde tyvärr inte vad guiden sa för högtalaren var trasig längst fram. Men vi såg Flatiron-huset

och massa andra byggnader givetvis. Vi gjorde ett matstopp i Greenwich Village och åt på ett hak med STORA portioner.


Sen på bussen igen och ner till Battery park där vi åkte över till Staten Island med gratisfärjan och fotade och såg frihetsgudinnan och även skylinen på Manhattan.


Därefter hamnade vi på en bra buss på väg tillbaka till Time Square. Guiden var en sann NewYork älskare och vi hade fått veta mer på 10 minuter än på hela den andra timmen. Det tog ca en timme att komma tillbaka till ursprungsläget, strax innan stoppet vid central park där vi tänkte hoppa av så blev bussen påkörd av en klassisk gul taxibil. Det är egentligen konstigt att det inte händer mer i den här stad. Vi gick genom parken och hem till lägenheten och där satt en trött men ganska glad shoppingtjej. Nattis hade ju varit på egna äventyr och shoppat nere i SOHO. Hon skulle vara ekonomisk och ta tunnelbanan hem efter som den går precis på andra sidan av gatan där vi bor. Men hon hamnade på ett direkttåg till Harlem och fick vända där. Hemma igen allihop fick vi se vad hon köpt. Många fina billiga saker.... lite avis blir jag allt. Sen ger sig Nattis och jag ut för att fixa lite pizza. Det är så härligt på Upper West, här vill jag bo. Vi köpte dricka och öl. Sen till pizzahaket som ligger precis bredvid Magnolia Bakery. Hem till lgh ha lite fredagsmys och sen fixade vi oss tjejer för att åka ner på stan och uppleva Fashions night out. Hjälp vilken tid det tog med taxin ner till SOHO.

Väl där var det hur mycket folk som helst och ryktena gick om att både Eminem och Kanye West var i olika butiker. Men de som hade varit där var Gwen Stefani på Sephora och underklädersmodeller på Victora Secret.

Det var helt galet och det ända som inhandlades idag var ett par nya fina randiga leggings på Uniqlo. Hélèn köpte en klassisk Bloomingdalekasse och Nattis köpte en Fashions night out t-shirt.

Hon hittade även en jättesnygg finjacka på Bloomingdales Vi fönstershoppade till klockan 23 och försökte då få tag på en taxi hem men det slutade med att Nattis flörtade till sig att vi fick sitta på ett fint cafe och äta godsaker i alla fall en kvart. Sen tog vi en taxi hem, en taxichaffis som pratade och undrade vart vi kom ifrån och om hur svenskarna är. Han körde som en galning och vi glada när den åkturen var över. Hemma satt grabbarna och tittade på tv. De hade varit och gått en sväng. Sen somnade vi gott allihop tror jag och tröttast det var nog min rygg.... men glad är jag för jag har min kära familj och vänner omkring mig JIIIIPIIII!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar