söndag 5 september 2010

NEW YORK

Fredag den 3 september.

Klockan är 13:30 Stockholm tid. Vi har precis fått i oss dagens första matmål?!?! Gissa om vi var hungriga. Som tur var hann vi få i oss en smoothie var på flygplatsen. Så trots att jag tyckte att vi var ute i god tid med nästan två timmar innan flyget fick blev det inte ens tid till att varken äta frukost eller att taxfreeshoppa (hmmm hur kan man missa det). Vilken tur att jag har hela The big apple att shoppa i. Martin läser för Bella och jag skriver lite. Planet är inte stort om man jämför med det Nattis och jag flög förra året. Det känns som det var rena rama businessclass mot det här lilla planet. Men man kan inte förvänta sig för mycket utan man får det man betalar för. Maten var helt ok, kyckling med mos och sunkiga grönsaker. Jag åt allt bara för jag var så hungrig. Martin och jag delade på det Bella inte åt upp. Tyvärr har vi en sur och trött amerikansk flygvärdinna som ler och säger vänliga fraser men hon hon menar inte en enda bokstav. Utan hon suckar och himlar med ögonen. Hon är nog inte den första eller sista som är trött på sitt jobb. Men tråkigt att vi ska behöva råka ut för just henne. Nu ska vi nog försöka sova allihop. Förhoppningsvis går det fortare då och snart, ja SNART är jag tillbaka i älskade New York. Tänk att det bara är ett år sen jag och Nattis var där.

Söndag 5 september kl 7:27

Frukosten har precis kommit till rummet och vi tittat på CNN på tv:n. Det är urlöjlga reklamer men det får man stå ut med. Idag är tanken att vi ska till Brooklyn zoo, vi ska gå dit och försöka ta en fika på vägen. Men först ska jag berätta om hur vi har haft det hittills och vad vi har råkat ut för.

Flygresan och att komma in USA gick verkligen hur smidigt som helst. Vi tog en taxi från JFK till Chelsea och väl där hittar vi vår lägenhet. Tyvärr var det inte alls det vi hade tänkt oss. Det var ruttet som skrutt och även om det inte syns på bilderna så var det ingen höjdare alls. Jag hade dessutom en huvudvärk som hette duga. Inga tabletter hade vi med oss utan Martin fick köpa asprin det första han gjorde. Sen var vi ju hungriga och allt var bara för dåligt. Martin och Bella gick för att köpa lite kex och frukt. Jag försökte stoppa min huvudvärk som bara blev värre. Vi försökte också hitta någon annanstans att bo för vi kände att där kunde vi inte bo med Bella. Badrummet var så inte ok och kylskåpet var inte rent, det lät massor från ytterdörren. Efter massa ringande och krångel med Woogo så blev det bestämt att vi skulle bo där en natt och att vi sen skulle flytta till hotell i Brooklyn. Det var bara det att Woogo hade missuppfattat och att vi skulle flytta ut samma natt så de hade gett vårt rum till någon annan. Så det kom in en spanjor på vårt rum. Martin och han fick gå ner i lobbyn och fixa. Sen jag mig samman efter mitt lilla breakdown. Torkade tårarna och vi gick ut för att äta lite. Vi hamnade på en mysig liten kvarterskrog där de serverade pasta för Bella ville så gärna äta pasta. Jag åt Carbonara och Martin vongole förstås. Alla är så trevliga men tror att Bella är en kille. Men alla pratar och är nyfikna, men tyvärr känns mycket falskt. Det satt två kroppsbyggare och snackade med vår servertris och de tyckte flera gånger att hon hade så fin personlighet. Men de hade ju bara pratat med henne i några minuter..... de var ett gaypar och kallade varann för Ray fast de hette andra namn som jag inte la på minnet. De sa också tillvarandra att han som var hovmästare var en goding och att ingen av dem skulle bli sur om den andra ville ha honom. Ja mycket ska man få höra innan öronen trillar av. Bella somnade efter en stund och då var klockan 20:00. Svensk tid kl 02:00 uj uj hon som bara hade sovit på planet i två timmar på planet. Ja sen gick vi hem med en sovande Bella. Martin bar henne hem, vi höll oss vakna till strax efter tio i alla fall. Men det var svårt och somna och allt kändes inte hundra. Bella vaknade klockan 03:00 ville gå på toa och sen ville hon inte somna om. Svårt, hon ville ha vatten var hungrig och allt annat. Fast vid klockan 06:00 gav vi upp och började göra oss i ordning. Vi tog första frukost en på Starbucks förstås. Vi gick upp på rummet för tandborstning och sen gav vi oss iväg för att leta reda på Buy buy Baby där vi skulle köpa en paraplyvagn. Det öppnade inte förrän klockan 09:00 så vi tog en promenad upp till Madison Square Garden och vi såg Empire State Building på flera ställen försökte fota men det blev inte så bra. Vi köpte en Mclaren Volo och Bella åker nu brittiskt. Sen gick vi för att checka ut och ta en taxi till Brookyn. Och då äntligen blev allt mycket bättre. Hotellet verkar bra och de tar hand om vårt bagage, berättar lite om området vi ska bo i och det heter park slope och är väldigt trevligt. Vi gick och hittade en fantastisk lekpark. Bella leker och har så roligt. Vi går sen en sväng och äter lunch. Jag äter omelett och Martin åt getostsalld. Bella åt av oss sen gick vi några kvarter och tyvärr vrickar Martin foten men vi går till lekparken igen tills vi får checka in. Äntligen blir klockan 15:00 och nu kommer sanningens minut. Är hotellet bra eller har vi gjort fel.... men nej det var superfint. Och utsikten är underbar....vi ser till och med frihetsgudinnan. Vi ser även lower Manhattan och skylinen är grym. Vi slappar och sen duschar vi och det blir stressigt. Jag är fortfarande lite jetlagged och kanske inte så kul. Tur att jag har en snäll man. Sen skulle vi åka tunnelbana in till stan men det blev taxi igen för att inte missa bordet på Aldea som är en restaurang på uppgång. Men jag blev besviken på servicen och även på maten. Vet inte om det var för att vi hade barnvagn med oss eller vad det berodde på. Martin åt först bläckfisk och till huvudrätt killing (de du Magda). Jag åt sallad och sen biff. Jag blev som sagt inte imponerad av något och desserter ska vi inte prata om. Inget var sött..... har jag missat något eller ska inte desserter vara det?? Sen gick vi ner några kvarter och i ett skyltfönster fanns fyra små hundvalpar. Det kändes inte klokt..... men det fick i alla fall Bella att vakna som sov sig igenom hela middagen. När vi inte hittade så bra i tunnelbanan så tog vi en taxi hem. Vi var båda stå trötta så. Men vi myste framför tv:n på fina fina hotellet. Försökte ta en bild över den fina skylinen på kvällen men ingen blev så bra. Hur som helst så somnade vi strax efter tio denna kväll med.

1 kommentar:

  1. Kära vänner vad ni har varit med om redan! Tur att allt löser sig till slut. Vi går runt och fattar inte riktigt att vi e på väg till er snart!!! Ska bar ajobba lite till först och på torsdag ska vi vara i annu godare tid på ARN så att jag kan bunkra upp lite inför resan haha!

    SvaraRadera